În acest articol o să găsiți câțiva termeni mai puțin familiari și multe dintre ingredientele folosite în parfumerie.
ABSOLUT (în franceză absolu): uleiul esențial din flori în forma cea mai pură și cea mai concentrată; este utilizat în parfumerie pentru a se obține un efect accentuat al florii respective, fiind o materie primă foarte scumpă. (De ex., trandafir absolut: rose absolu).
ALDEHIDE: grup important de substanțe chimice organice derivate din ingrediente naturale/sintetice, utilizate pentru a modifica, accentua sau modera formula unui parfum, conferindu-i acestuia un nou caracter, foarte personal. Uneori sunt percepute ca înțepătoare sau prea intense, având o predominantă notă de săpun.
AMBRĂ CENUȘIE: substanță grasă provenind din stomacul cașaloților. În mod tradițional, se recoltează din mare sau de pe plaje, unde este adusă de valuri. Are un miros greu în stare naturală, dar prin prelucrare capătă un miros cald și senzual; se folosește cu mare discreție pentru obținerea notelor de bază ale parfumurilor de calitate superioară.
BALSAM: rășină elastică obținută de la diverși copaci, arbuști și alte plante care se găsesc de obicei în nordul Africii și în sud-estul Asiei. Are o aromă dulce cu o senzualitate ce amintește de miere; se folosește pentru notele de bază ale parfumurilor, de obicei pentru cele din familia orientalelor.
BENZOIN: rășină balsamică dulce, asemănătoare la miros cu cacaua, obținută din arbolele tropical Styrax ce crește în sud-estul Asiei; oferă un miros dulce, ca de ciocolată (îndeosebi pentru orientale), acționând și ca un excelent fixativ.
BERGAMOTĂ: ulei esențial cu miros de lămâie-portocală, extras din coaja unor mici portocale acre, necomestibile. Miroase puternic și pregnant, conferă aciditate citrică și savoare unei treimi din totalul parfumurilor, fiind prezentă de obicei în notele volatile inițiale.
CASSIA (în franceză cassie): cunoscut și drept scorțișoară chinezească. Ulei obținut din scoarța de arbust cassia, cu un miros înțepător dulce-codimentat, amintind de cel al scorțișoarei, dar puțin mai fin.
CASSIS: ulei puternic înmiresmat ce se obține din mugurii de coacăze negre, utilizat cu pricepere de unii parfumieri, o mireasmă misterioasă, profundă, cu iz de fruct.
CHIHLIMBAR: derivat al rășinii fosilizate de brad și uneori de trandafir de stâncă (cistus). Conferă parfumului un iz cald, ușor fumos, de piele fin lustruită și este utilizat ca ingredient de bază pentru a adaugă formulei o licărire molcomă, precum și un excelent fixativ care sudează ansamblul de ingrediente. Este sintetizat pe scară largă, în multiple variante subtile ale mirosului fundamental de ambră.
CHYPRE: numele francez al insulei Cipru sau al mirosului de chiparos. În jargonul parfumeriei, numele unui tip de parfumuri preparate pentru prima oară de Francois Coty în anul 1917, pentru care a fost folosit un elegant acord de bergamotă, mușchi de stejar, rășini ambrate și paciuli, cu scopul de a se obține un efect inedit cu iz de lemn-citric verde, diferind izbitor de parfumurile florale care dominaseră până atunci producția mondială.
CISTUS: cunoscut și ca labdanum, este un ulei distilat din seva cleioasă a frunzelor și a ramurilor de trandafir-de-stâncă, un arbust răspândit în toată zona mediteraneeană. Are un miros cald, de piele și ambră, fiind de asemenea un excelent fixativ.
CUMARINĂ: dă parfumurilor o notă de migdale glasate sau o notă proaspătă și dulce de fân abia cosit. Se găsește în boabele de tonka, în cuișoare și în levănțică, dar în zilele noastre este cu precădere sintetizată, pentru a se putea ține mai bine sub control notele de bază ale unui parfum.
EAU DE PARFUM, EAU DE TOILETTE, EAU DE COLOGNE: soluții parfumate de diverse tării sau concentrații, obținute prin diluarea în alcool a parfumului-mamă. Cea mai tare și cea mai fidelă reprezentantă a parfumului este varianta eau de parfum, care conține între 10 și 20 % parfum; eau de toilette are între 4 și 8 %. Prima este mult mai puternică și durează mai mult, dar multe femei preferă apa de toaletă, mai ușoară și mai puțin persistentă. Teoretic eau de cologne este o formulă cu totul aparte; un amestec răcoritor de citrice, neroli și rozmarin. Unii producători de parfumuri insistă totuși să folosească termenul de apă de colonie pentru ceea ce este în realitate o apă de toaletă foarte diluată (între 2 și 5 %); denumirea e așadar inexactă și îl poate induce pe cumpărător în eroare.
EXTRACT (în franceză extrait): parfumul pur, în forma sa cea mai concentrată; în general are o tărie de 20-30%, fiind diluat în alcool pur de 96% și este varianta la care trebuie să recurgem pentru a obține un impact maxim și o persistență cât mai mai mare. Totuși, sub forma aceasta este greu de găsit în zilele noastre și ar fi oricum extrem de costisitor; prin urmare, varianta cea mai puternică pe care o avem la dispoziție rămâne tot eau de parfum. Unele dintre produsele clasice ale Casei Guerlain mai sunt încă disponibile sub formă de extract.
FIXATIVI: ingredient puternic ce stă la baza compoziției parfumurilor, legând între ele toate celelalte elemente ale formulei. Ele îi permit parfumului să dispară treptat, fără să capete un miros neplăcut. De obicei sunt rășini, cleiuri sau balsamuri. Multe dintre parfumuri conțin fixativi de mare putere, ceea ce înseamnă că parfumul se menține cam prea multă vreme și poate fi cam tare pentru unele gusturi, așa că trebuie să aveți grijă când îl aplicați.
GALBANUM: ingredient rar și foarte scump, provenit din seva și rășina arborelui asiatic Ferula, ce crește mai ales în Iran. Utilizat pentru a da o notă intensă de frunziș parfumurilor cu temă de aer curat. Creațiile cele mai remarcabile la care a fost folosit sunt clasicul Vent Verd din 1947 de la Balmain și mai aproape de zilele noastre, No. 19 al Casei Chanel.
HELIOTROP: arbust (vanilie sălbatică) din ai cărui chiorchini de flori purpurii, intens parfumate, se obține un ulei cu miros unic de vanilie și de cireșe, capabil să confere unui parfum un efect nostalgic și cald.
HELIOTROPINA: aldehidă chimică cu miros floral migdalat, asemănătoare, dar nu la fel de evocatoare cu heliotropul; cu toate acestea, reușește să-l imite în mod strălucit.
IRIS: floare cu miros extrem de slab, exceptând rădăcinile din care, după ce au fost uscate și păstrate în încăperi încălzite, se obține un ulei parfumat sau un compus gras solid de mare rafinament cu miros elegant, amintind de violete. În funcție de procedeul de prelucrare, acestea pot avea și un miros atrăgător de lemn, cu un vag iz de violete. Ingredientele dintre cele mai scumpe și mai minunate sunt cunoscute și sub numele de orris.
LĂCRĂMIOARE (în franceză, muguet): este frecvent folosit numele francez, al acestor minuscule flori de primăvară, cu aspect fragil, dar cu mireasmă puternică pe care europenii le iubesc atât de mult. Dulce, pur și extrem de penetrant, mirosul lor reprezintă una dintre comorile lumii, însă, din cauza imposibilității de a capta esența naturală, el este înlocuit de mai multă vreme cu un produs sintetic ce rămâne totuși foarte convingător. Diorissimo al Casei Dior, datând din anul 1956, este chintesența miresmei de lăcrămioare.
LEMN DE GUAIAC: miezul lemnos al copacului sud-american palosanto, din care se obține un ulei și o rășină, utilizate atât ca fixativ, cât și pentru a conferi o notă insolită, floral verde cu rezonanțe de trandafiri, violete și ceai alb.
LEMN DE SANTAL: puține parfumuri de calitate nu conțin un procent oarecare din acest ulei mângâietor, cu izuri superbe și obsedante care se extrage din lemnul și din rădăcinile copacului pe care hindușii îl consideră sacru. De fapt, este un semi parazit, din fericire pentru noi, extrem de prolific în sud-estul Asiei și în unele părți ale Australiei, dar mai ales în India unde lemnul de santal cel mai fin se găsește în satul Mysore. Esența lui distilată are mai mult farmec și un miros deosebit de persistent.
LEMN DE TRANDAFIR: nu are nicio legătură cu trandafirii, ci este un ulei prețios a unui copac brazilian cunoscut sub numele jacaranda. Are un miros cald, bogat și se utilizează acolo unde este nevoie de o notă de lemn mai puternică și mai bogată decât cea dată de obișnuitul lemn de santal.